Fârâbî’nin „Mutluluğun Kazanılması“ kitabı
14.10.2016 23:15
Fârâbî’nin „Mutluluğun Kazanılması(Tahsîlu’s-sa’âda)“ kitabından notlarım:
Fârâbî’nin felsefî görüşleri:
- Yunan felsefesinin temel kavramlari: insan,
dünya, doğa. Vahye dayanan dinlerin temel kavramlari: tanrı (Allah), insan,
ahiret hayatı
- Islam dünyasına Felesefyi ögreten Fârâbî,
orta çağ da yahudi filozof Maymonides ve hristiyan filozof St. Thomas üzerinde
etki bırakmıştır.
- Fârâbî'nin siyaset felsefesi daha çok ahlâk
felsefesidir, zira onun için en yüksek iyi insanın hem dünyevî hem de uhrevî
mutluluğudur.
- Orta çağ İslam coğrafyasında Platon'un bütün
eserleri Arapça'ya tercüme edilirken Aristoteles'in siyasetle ilgili ana eseri
tanınmıyordu.
- Fârâbî kendisinden sonra gelen müslüman
filiozofların aksine hiç bir zaman siyaset'de aktif rol almamış, hiç bir siyasi
görev üstlenmemiş.
- İslamî siyaset felsefesinin geleneği
Platona'a dayanırken, Latin Hristiyan felsefe geleniği de Aristoteles'e
dayanır. Farklı gelenekler.
- Fârâbî'ye göre hem bu hayatta hemde gelecek
hayatta insana şu vasıflar mutluluk verir: nazarî erdem, fikrî erdem, ahlakî
erdem, pratik sanat.
- Fârâbî'ye göre avam yaygın ama doğru olmayan görüşlere sahip olanlardır.
Bunlar ispattan ve bilimden anlamaz,
sadece hayal gücleri vardır.
- Fârâbî: "Filozof, en yüksek yönetici
(hükümdar, kanun koyucu) ve imam (örnek olarak uyulan ve kabul gören) deyimleri
aynı anlama gelir."
- Fârâbî felsefenin/yüksek hikmetin Irak
halkından Mısır halkına ordan Yunanlılara, Süryanilere ve daha sonra da Araplara
geçtiğini söylüyor.
- Fârâbî gerçek bir filozofu (en yüksek
yöneticiyi, hükümdarı, kanun koyucuyu, imamı) şöyle tanımlıyor:
Bir şeyi anlama ve tasarlamada üstün olmalıdır.
İyi bir hafızaya sahip olmalı, incelemenin getireceği zahmetlere katlanmalıdır.
Doğruluğu ve doğru insanları, adaleti ve adil insanları sevmeli, arzu ettiği
şeylerle ilgili kavgacı olmalı. Yemek, içmek konusunda açgözlü olmamalı,
şehvet, altın, gümüş ve benzeri şeyleri küçümsemeli. Yüksek ruhlu olmalı,
halkın gözünde çirkin olan şeylerden kaçınmalıdır. Dindar olmalı, doğruluk ve
adalete kolayca boyun eğmeli, kötülük ve adaletsizliğe karşı ise dirençli
olmalıdır. Doğru olan şeyleri yapma konusunda kuvvetli bir azme sahip
olmalıdır. İçinde yetiştiği dinin görüşleri ile ilgili doğru kanaatlere sahip
olmalı, dindeki erdemleri ve fiileri sıkca uygulamalı. O toplumda yaygın ve
genel olarak kabul gören erdemleri benimsemeli, genel olarak kabul edilen güzel
fiiilere aykırı davranmamalıdır.
Fârâbî’nin Eğitim ve Öğretim hakkında görüşleri:
- Fârâbî mutlu insan nazarî erdem, fikrî erdem,
ahlakî erdem ve pratik sanat sahibı olandır, bunlarda öğretim ve eğitimle elde
edilir diyor.
-Fârâbî'ye göre öğretmek, nazarî erdemleri
ortaya çıkarmaktır, eğitmek ise ahlâkî erdemleri ve amelî sanatları ortaya
çıkarma yöntemidir.
-Fârâbî'ye göre öğretme sadece sözle olur.
Eğitimek ise insanlara fiilerleri yapma yönünde bir azim oluşturma gayretidir
(motivasyon).
- Fârâbî bir şey iki yolla kavratılır diyor:
Onun özünün akılla algılanmasını sağlamak ve onu ona benzeyenle (transfer)
tahayyül ettirmek.
Kommentare
Kommentar veröffentlichen